כללי

אפליקציות להגנה עצמית ולקרבות מקאטות

מאת: סנסיי הלוי משה

מהי קאטה? – רצף לוגי מובנה של טכניקות הגנה והתקפה.
*לכל קאטה רצף שונה של טכניקות.

מהן אפליקציות (בונקאי) של קאטה? – אפליקציות הקאטה הן למעשה המשמעות המעשית של הטכניקות בהגנה עצמית ובקרב.

כיצד נוצרו הקאטות? – ניתן לומר שטכניקות הקרב שפותחו על-ידי מאסטרים מן העבר, שופרו במהלך הדורות ומסקנות מחקריהם הוטמנו בקאטות כפי שאנו מכירים אותן כיום. אותם מאסטרים יצרו את הקאטות בהתבססם על נסיונם בתחומים הבאים:
* למידה של טכניקות קרב בין חיות, בין אדם לחיות ובין בני אדם.
* פיזיולוגיה של גוף האדם וכיצד להביא אותה למיצוי מכסימאלי,תוך התחשבות בגורמים כגון מחזור הדם ונקודות תורפה.
*לימוד נפש האדם תוך התחשבות בגורמים כגון אגו,פחד,כעס,ריכוז,פזיזות ועוד.

קיימות טכניקות סודיות רבות שהמאסטרים לא רצו לחשוף בפני כל מתאמן ואלו הוטמעו בקאטה בהחבא ,רק תלמידים נבחרים זכו לקבל את המידע עליהן.

המשמעות האמיתית של הקראטה טמונה בקאטה ובבונקאי ואליהם אנו חוזרים שוב ושוב בכדי לחפש,לגלות,להעמיק ולהבין את הטכניקות השונות והשימוש בהן.

חלוקת הקאטות – האישוקאטה("קאטות היד הסגורה"), קאישוקאטה("קאטות היד הפתוחה").

גורמים מרכזיים בקאטה הבאים ליידי ביטוי בטכניקות הגנה עצמית ובקרב:

* עמידת המוצא והעיניים – העמידה משקפת החלטיות,נחישות,ריכוז,רוגע ועוצמה . העיניים-"חלון אל הלב",מביעות עוצמה,עצבות,כעס,כאב,רגשות. קריאת מבט העיניים מהווה יתרון טאקטי.

* מיקוד(קימה)– מירכוז אנרגיה ומשאבי הגוף בהרמוניה לנקודה אחת.

* נשימה – קואורדינציה והרמוניה בין נשימה לפעילות הפיזית והמנטלית של הגוף הנה אספקט מרכזי המשפיע רבות על יכולת הקרב שלנו.

* קייאי-שאגת קרב המושמעת בביצוע טכניקה במגע עם היריב,זהו האספקט הפיזי שלה,האספקט המנטלי הוא עמוק יותר ומביע מצב מודעות גבוהה,ריכוז,עוצמה,מיקוד ונחישות.
* צ'ירי נו צ'אן צ'אן- מצב היפוטטי,אך למרבה הפלא מעשי בו השרירים קשים כפלדה,אך גם גמישים וקפיציים ומאפשרים תפקוד מהיר של היחידות המוטוריות הפועלות תוך שימוש בכח ההתקפה של היריב כנגדו.

* צ'ין קוצ'י קאקין – מושג זה מתאר יצירת מתח ולחץ בין הריצפה ,השרירים ,הגידים , המיפרקים וגוף היריב. מצב הבא ליידי ביטוי ברגע המגע עם היריב ולחלקיק שניה ומיד לאחר מכן שחרור מוחלט. אימון אינטנסיבי של צ'ין קוצ'י קאקין נעשה בסאנשין וטנשו קאטה (האישוקאטה) בה כל מפרקי הגוף נמצאים במתח תמידי בינם לבין עצמם ולבין הריצפה מתחילת הקאטה ועד סופה.

* טאנדן (הארה)– המקום בו מתחילה ונגמרת כל טכניקה.המרכז האנרגטי של הגוף.

* הכוונה– ללא כוונת אמת ונחישות בזמן האימון לעולם לא נגיע לשלבים הגבוהים של מיצוי הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו. ללא אימון קאטה ובונקאי אינטנסיבי ומאומץ שיביא ליידי ביטוי את המירב שאנו מסוגלים לתת לא נוכל להביא את עצמינו ליידי מיצוי מלא של יכולתנו גם בקרב אמת.

סיכום

קיימים גורמים נוספים רבים הבאים ליידי ביטוי בקאטה המשפיעים ישירות על יכולת ביצוע טכניקות הגנה עצמית וקרב כגון: כח,מהירות,נחישות,קואורדינציה,אסטרטגיה וטאקטיקה ,אך מתוך עניין לצמצם בהקף המאמר בחרתי דווקא להציג את הנושא מנקודות המבט המאפיינות ביותר את גוג'ו-ריו קראטה.

השאיפה של כל קראטקה מתקדם היא לשלב את כל הגורמים הנ"ל בכל טכניקת התקפה או הגנה שיבצע בקאטה ובבונקאי, בכדי שבשעת אמת יוכל לבצע אותם בצורה יעילה בקרב.ככל שהשילוב בין הגורמים שהוזכרו יהיה הרמוני כך האפקט של כל טכניקה יתעצם ולכך הרי כולנו שואפים.

ועכשיו לדוג'ו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *